Netrestejte se!

Každý občas ujeden, neznám nikoho, kdo by se dokázal natolik ovládat, aby byl úspěšný od prvního dne. To se prostě může stát a stane se to 100%, protože nejsme stroje a lákadla na nás číhají na každém kroku a je sakra těžké odolat pokaždé.

Důležité však je, jak se svým „selháním“ naložíte.

Asi nejčastější reakce budou výčitky a pocit selhání, budete si za to v duchu nadávat, budete to možná chtít úplně vzdát a říkat si, že když jste nevydrželi ani 3 dny nemá to cenu. Má to cenu! Ne vše se podaří teď a hned. Měníte své zvyky a stereotypy, udělali jste hodně velkých změn a je toho na vás moc. Rozhodně neobhajuji hřešení, ale prošla jsem si tím, několikrát… Jednou jsem kvůli tomu dokonce i lhala člověku, který při mě stál nejvíc a za každé situace mi byl oporou největší. Ale uvědomila jsem si, že i to selhání je součástí té cesty, na kterou jsem se dala. Jak bych poznala vlastní úspěch, kdybych párkrát neuklouzla? O to víc jsem si pak vážila svých (i malých) úspěchů. Nemějte, prosím, pocit, že vám tu dávám návod, jak si omlouvat hřešení v jídle, to v žádném případě. Jde mi o to, aby si každý uvědomil, že nic není jen špatné nebo správné.

Ono i to uklouznutí vás může něco naučit.

Může se stát, že si dáte na návštěvě malý kousek koláče, přestože jste už víc jak měsíc jedli cukrfree. Prostě jste se nechali ukecat hostitelem, že jeden kousek vás přece nezabije a to je pravda, nicméně by mohl spustit nechtěnou lavinu starých návyků. Po příchodu domů ale zjistíte, že vám není až tak dobře jako v uplynulých týdnech, máte těžký žaludek, cítíte se nafouknutí apod. Vaše tělo reaguje a okamžitě vám dává zpětnou vazbu, že se mu to nelíbí. Právě jste se naučili, že vám ta zdravá strava vyhovuje víc, že bílou mouku a cukr nepotřebujete a příště si ten kousek koláče už nedáte. Nebo se necháte zlákat oblíbenou sušenkou, kousnete si a zjistíte, že vám vlastně vůbec nechutná, není tam žádná chuť, cítíte pouze přehnanou sladkost a nic víc. Vaše tělo prošlo nějakou očistou, stejně tak i mysl a vy dostáváte opět signály, že tuto pochoutku vlastně vůbec nepotřebujete a příště si ji už nekoupíte a projdete v klidu kolem ní.

Hledejte vždy tu pozitivní stránku.

Poučte se, třeba si to zapište, pokud máte svůj deník nebo například diář od Momenteeczech. Zpětně pak můžete zjistit problémové potraviny, nebo si připomenout, že vám to či ono nechutnalo. Berte to jako zkušenost, kterou jste si možná měli projít a posunula vás zase o krok dál k vysněnému cíli.

Netrapte se, nevyčítejte si, netrestejte se!

Věřte mi, že vašemu tělu i mysli ublíží daleko víc hlodající svědomí než jedna sušenka. Přiznám se, že mě stres netrápil, ale umím si představit, jak to dokáže potrápit jiné lidi. Tím, že se budete užírat výčitkami nic nezměníte, už se stalo, vaše tělo reagovalo, není třeba to řešit hodiny a dny. Nemyslím si, že je moudré trápit svoje tělo hodiny v posilovně nebo na běžícím pásu a přitom si to v hlavě stále dokola přemílat a vyčítat. Pokud vám náhodou hřešení chutnalo, užijte si to, nejezte to s pocitem výčitek, ale neopakujte to. Nevyužívejte to jako výmluvu pro hřešení! Možná teď hodně lidí kroutí hlavou, ale já si myslím, že pokud nehřešíte 3x do týdne, není to až tak strašný průser. Ze začátku, než se zbavíte veškerých starých návyků a závislostí, budete mít potřebu se odměňovat za to, že jste vydrželi určitou dobu odolávat. Spousta lidí praktikuje „cheat day“, což je naplánovaný den, kdy si můžou dát oblíbené nezdravé jídlo, nebo dokonce „prasí“ celý den. Já jsem si myslela, že takový den taky potřebuju, ale postupem času jsem došla k tomu, že ne. Hodně mi taky pomohlo přečtení knihy Jídlo na prvním místě, kde uvádějí, že jde v podstatě o plánování selhání, s čímž naprosto souhlasím. Proč si dopředu plánovat a programovat se na vlastní selhání? Myslím, že život před nás klade dost příležitostí a pokušení, tak proč si to ještě komplikovat?

Vážně neobhajuju hřešení, pouze si myslím, že člověk občas potřebuje pustit ze řetězu, samozřejmě v rozumné míře. A pokud si to dovolí jednou za měsíc, ok, když se pak zase vrátí k té zdravé variantě.

Facebook0
Facebook
Instagram1k